Pentru profesori

Introducere în JOBS pentru profesori

for teachersCe este JOBS si cum lucreaza?
“JOBS Orientare profesionala – Instruire in intreprinderi si scoli” este un program care pregateste elevii din ultimul an de gimnaziu si primul an de invatamant tehnic pentru apropiata alegere a unei profesii sau a studiilor universitare. O noua disciplina trans-curriculara va fi introdusa, care se va desfasura saptamanal pentru o jumatate de zi. Anul scolar va fi impartit in teme, fiecare cu o durata de circa 4 saptamani. Intr-un an scolar vor fi parcurse 7 module diferite. Aceasta se va face prin introducerea unei abordari a invatarii bazate pe sarcini si continuturi educationale utile care sa ii ghideze catre alegerea corecta, oferind in acelasi timp si sprijin profesorilor. Elevii vor invata mult mai multe despre propriile capacitati (abilitati de viata) si vor intra in contact cu intreprinderi, companii sau institutii publice care ofera locuri de munca in regiunea lor, vor cerceta oportunitatile de angajare, vor analiza conditiile economice si vor pregati datele colectate pentru prezentare.

Ce materiale sunt folosite in cadrul JOBS?
In JOBS se lucreaza cu 7 module care trateaza subiecte diferite si cu o trusa de Instrumente pentru elevi. Elevii lucreaza direct cu brosurile si fac insemnari folosindu-se de trusa pentru a consulta anumite instrumente si metode de invatare sau prezentare. Daca sunt necesare si alte materiale, acestea sunt listate sub fiecare sarcina in parte.

Recomandari practice pentru profesori
Pentru majoritatea sarcinilor, modulul pentru profesori include o pagina separata cu „Recomandari practice” pentru profesori. In aceste recomandari puteti gasi informatii utile pentru organizarea, predarea sau reflectarea asupra respectivei secvente de predare.

Lista de verificare didactica in 10 puncte:
Ca profesor, va veti simti rapid confortabil cand predati JOBS sau cand lucrati cu modulele. Este adevarat ca a preda JOBS este diferit de modul dumneavoastra obisnuit de predare datorita perspectivei didactice avand in centru procesul de invatare al elevilor. Urmatoarea lista in 10 puncte va poate fi de folos, alaturi de recomandarile practice din module.

1. „limita celor 5 minute“
JOBS se bazeaza pe concentrarea asupra elevilor si a activitatii lor din timpul lectiilor. Pentru a lasa suficient spatiu invatarii pe baza de sarcini, trebuie ca dumneavoastra sa va supravegheati timpul cat vorbiti. Asigurati-va ca nu depasiti limita de 5 mnute atunci cand dati instructiuni elevilor!

2. Calitatea poate fi diferita: e bine sau e rau?
Elevii rezolva sarcinile in moduri diferite si, de aceea, vor obtine diferite tipuri de produse, cu niveluri de calitate diferite. La prima vedere acesta pare a fi un lucru rau caci face notarea si evaluarea mai complexe, si compararea rezultatelor mai dificila. La o a doua privire, acest fapt va poate arata unde se situeaza elevii dumneavoastra din punct de vedere al abilitatilor de viata si al competentelor. Deci, ar trebui sa priviti aceste produse ca pe un lucru bun si sa le evaluati folosind criterii individuale.

3. Invatarea in timp real
JOBS se preda o singura data pe saptamana pentru o perioada limitata de timp. Pentru a va asigura ca acest timp este intr-adevar folosit pentru JOBS, nu lasati alte lucruri sa intervina pe aceasta perioada (probleme organizatorice, terminarea altor sarcini ale elevilor etc.). Incercati sa fiti punctuali. Programul JOBS are nevoie de un management bun al timpului.

4. Crearea unei atmosfere bune
Majoritatea sarcinilor de lucru din cadrul JOBS au de-a face cu personalitatea elevilor, cu opiniile, caracteristicile, talentele, abilitatile lor etc. In majoritatea sarcinilor trebuie sa lucreze impreuna cu alti colegi. Pentru a lucra si a vorbi deschis despre problemele lor personale, elevii vor avea nevoie de o atmosfera caracterizata de incredere si respect. Este sarcina dumneavoastra, ca profesori, sa creati si sa promovati aceasta atmosfera, evitand structurile competitive intre elevi, dar incurajand un comportament de cooperare.

5. Indrumarea individuala
Elevii, in cadrul programului JOBS, sunt deja capabili sa lucreze singuri si ar trebui sa poata intelege instructiunile scrise, sau sa lucreze impreuna cu alti colegi. Sarcina dumnravoastra, ca profesori, va fi sa acordati sprijin individual acelora care au nevoie. Pe parcursul anului scolar JOBS, rolul dumneavoastra va evolua din ce in ce mai mult de la cel de lector catre acela de indrumator.

6. Comunicati obiectivele
Fiecare modul, fiecare zi si fiecare sarcina de lucru include descrirea obiectivelor care trebuie atinse prin invatarea bazata pe sarcini. Cand explicati o sarcina si dati instructiuni orale elevilor, va fi foarte important sa le comunicati si obiectivele. Numai asa elevii vor intelege de ce fac ceea ce fac.

7. Oferiti feedback direct
Rezultatele diferitelor studii de cercetare despre factorii care influenteaza realizarile elevilor arata ca cel mai important factor este feedback-ul direct si personal oferit de profesor. Pe parcursul programului JOBS, asigurati-va ca v-ati rezervat suficient timp pentru feedback catre elevi, nu numai in scris, dar si in timpul orelor.

8. Nu va asteptati la nimic din ceea ce dumneavoastra nu ati face
Diferite sarcini din cadrul JOBS sunt strans legate de persoana elevului. Sa te expui, poate fi un un lucru delicat de facut. Asigurati-va ca nu fortati elevii la nicio actiune pe care dumneavoastra insiva nu ati face-o. Pentru a intari acest principiu al propriei masuri, programul JOBS sugereaza sa folositi de fiecare data propria persoana ca model pentru diferitele sarcini (de ex. harta mentala, interviu model etc.)

9. Urmariti diversitatea!
In functie de regiunea, orasul sau zona in care se afla scoala dumneavoastra, elevii pot fi foarte eterogeni. Cand abordati diferitele tematici JOBS si cand discutati despre perspectivele diferite ale elevilor este important sa aveti in minte conditiile lor diferite. Discutia despre talentele, abilitatile si interesele individuale va fi probabil diferita intr-o clasa cu multi elevi provenind dintr-un mediu socio-economic modest sau apartinand unor minoritati etnice, din cauza experientei lor limitate si a posibilitatilor reduse.

10. Orientarea catre realitate
JOBS este un program care leaga scoala de piata muncii. Elementul principal al JOBS consta in stabilirea contactului cu o întreprindere/companie locala. In modulele JOBS elevii sunt intrebati despre perspectivele personale si viziunile privind cariera profesionala. In functie de zona in care se afla scoala, oportunitatile sau perspectivele pot fi limitate datorita unei dezvoltari economice slabe sau datorita orientarii de pe piata muncii catre un singur domeniu profesional. Aveti grija cand incurajati fanteziile elevilor privind profesia visata sau cariera preferata, nu in sensul distrugerii viselor, dar nu-i dezinformati in legatura cu realitatea.