De ce JOBS?

Dezvoltarea din Europa in general si aderarea Romaniei la Uniunea Europeana au schimbat perspectivele profesionale ale elevilor. Scoala si metodele de predare trebuie sa se adapteze la aceste situatii. Pe viitor, va fi nevoie de muncitori calificati, care sa aiba competente si abilitati in managementul si realizarea proiectelor si care sa-si poata folosi cunostintele si abilitatile in diferite situatii. Predarea in ultimii ani de invatamant gimnazial si in primii ani de invatamant tehnic trebuie sa fie caracterizata de metode orientate pe proiecte si autoreflectie, de concentrare catre practica profesiilor, de legatura dintre scoala si nevoile unei lumi a profesiilor schimbata. Pentru a-i pregati pe elevi pentru aceasta faza de tranzitie catre viitorul lor professional, profesorii trebuie sa urmeze o instruire “in service”.

Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana a avut loc la 1 ianuarie 2007. Ultimii douazeci de ani au reprezentat o tranzitie de la regimul communist la un sistem democratic. Ultimele evolutii arata o stagnare a cresterii populatiei si din ce in ce mai multi oameni migreaza dinspre zonele urbane spre cele rurale si dinspre industrie inapoi catre agricultura. Alti aproape 2 milioane de romani au parasit tara si lucreaza in strainatate. Banii pe care ii trimit in tara au o contributie importanta la bunastarea familiilor lor si la economia Romaniei. Nejunsurile migrarii constau in lipsa fortei de munca in perioade de crestere economica. Aceasta stare de nesiguranta afecteaza viitorul a circa 4,5 milioane de elevi. Pe parcursul trecerii de la communism la post-capitalismul lumii vestice, Romania a fost preocupata si de schimbarea sistemului educational. In ultimii 20 de ani, sistemul educational romanesc a fost intr-un continuu process de reformare, care a fost deopotriva apreciat si criticat.