Elevi și profesori de la Liceul ”Petru Rareș” Bârlad au participat la un proiect axat pe orientarea profesională.
Joi, 26 mai, un grup de elevi și cadre didactice de la Liceul Tehnologic ”Petru Rareș” din Bârlad au marcat finalul participării lor la un inedit proiect finanțat de Guvernul Elveției. Intitulat JOBS, proiectul este axat pe orientarea profesională a adolescenților și tinerilor. Practic, proiectul a urmărit ca generațiile ce tocmai se pregătesc să dea piept cu ceea ce înseamnă piața muncii, să fie ajutate și consiliate în a-și alege cariera sau domeniul de activitate care li se potrivește cel mai bine. Liceul bârlădean a fost selectat în luna iunie a anului trecut, fiind înscris cu clasa a X-a T (tehnician designer vestimentar), cu un efectiv de 21 de elevi și trei profesori coordonatori: Mihaela Curelaru (diriginta clasei), Bogdan Danciu și Viorel Rîmboi. ”Proiectul se adresează elevilor din ultimii ani de învățământ gimnazial (clasele a VII-a și a VIII-a) și din primii ani de învățământ profesional și tehnic (clasele a IX-a și a X-a) și vizează dobândirea competențelor necesare dezvoltării lor personale precum și pentru mijlocirea tranziției de la școală la piața muncii. În cadrul proiectului sunt introduse noi metode de învățare centrată pe elev și noi conținuturi, cu ajutorul unor materiale de lucru pentru elevi și a unui suport metodologic pentru profesori. Activitățile întreprinse urmăresc formarea de competențe și abilități prin metode bazate pe rezolvarea de sarcini și oferirea de feedback. Abordarea învățării este una integrată și interdisciplinară, realizată în clasă, în instituții publice și la agenții economici, îndrumați de unul sau mai mulți profesori. Deși materialele folosite în proiect sunt destinate orientării școlare, activități similare cu elevii pot fi implementate la diverse discipline, modelul caietelor JOBS putând fi adaptat pentru o învățare a materie de la unele discipline, pe bază de sarcini. Elevii sunt sprijiniți în demersurile lor de un set de instrucțiuni, fișe de lucru, instrumente și proceduri, fiind îndrumați de profesori formați în acest sens. Prin experiența directă, elevii au ocazia să-și descopere punctele forte și pe cele slabe, învață să se adapteze la muncă și să-și asume responsabilități și să-și dea seama dacă pot îndeplini cerințele profesiei de care sunt interesați”, ne-a declarat profesorul Bogdan Danciu. Activitățile derulate în timpul proiectului i-au ajutat pe elevi să înțeleagă mai bine mecanismele pieții muncii, oportunitățile pe care le oferă, ce înseamnă cerințele pentru o slujbă anume, cum trebuie procedat pentru a obține slujba dorită etc. Toate au reprezentat lecții prin care actualii elevi au fost ajutați să devină oamenii responsabili de mâine. Pentru o și mai bună pregătire, elevii au vizitat diverse firme private și instituții locale (cum ar fi hoteluri, Spitalul de urgență ”Elena Beldiman”, Muzeul ”Vasile Pârvan”), unde au putut lua contact direct cu ceea ce înseamnă activitatea și programul acestora, dar mai ales care sunt cerințele pentru a ocupa un post într-o asemenea unitate. Experiența trăită în timpul acestor vizite, precum și tot ceea ce au întreprins în cadrul proiectului, au făcut obiectul unei expoziții finale derulată pe 26 mai la sediul liceului. Elevii au pregătit câte un stand pentru fiecare unitate sau agent economic vizitat, cu imagini din timpul vizitelor. Merită amintit și faptul că grupul de elevi îndrumați de cei trei dascăli au participat la competiția JOBS, desfășurată în perioada martie-aprilie 2016, reușind să se califice în primii șapte competitori din Regiunea de Nord-Est. Proiectul JOBS face parte din programul de cooperare româno-elvețian, fiind dezvoltat de Centrul Internațional de Proiecte în Educație al Universității Pedagogice din Zürich – Elveția, în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, Centrul Național pentru Dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic și Universitatea din București.